DAY6, What Do You Look for in a Guy


"What do you look for in a guy?"

Setiap wanita tu tak sama citarasanya. Ada yang suka pasangannya mempunyai sikap yang sama dengan dirinya, ada yang suka orang yang berharta dan banyak lagi. Suka yang berharta bukan bermakna mata duitan okey. Rasullah saw pun ada bersabda,  diriwayatkan oleh Bukhari, Muslim, al-Nasa’i, Abu Dawud Ibn Majah Ahmad ibn Hanbal, dan al-Darimi dalam kitabnya dari sahabat Abu Hurairah ra bahawa, mencari pasangan itu mengikut beberapa faktor iaitu dari segi agamanya, keturunannya, hartanya dan rupanya. Jika memilih agama, maka keuntunganlah yang kamu dapat. Lebih kurang begitulah maksudnya. So jangan kata perempuan ni mata duitan kalau kitorang cari yang berharta. berharta tu pula bukan sebab dia anak dato', rumah besar bagai.

So bagi cikputri, mestilah

  1. boleh membimbing, tak perlu lah anak pak imam pun, iman tu kan bukan diwarisi !
  2. repect and menghormati wanita dan keluarganya
  3. tak panas baran :'(
  4. faham dengan kepentingan hubungan yang sihat. tak mo yg tak matang. perempuan nampak tak matang tak pa. haha
  5. jujur, dan
  6. tak merokok
Yang lain-lain seperti penyayang, baik hati, pandai melawak tu macam biasalah. kenalah ada, tu kan salah satu tarikan yang wajib ada. Baik lelaki atau perempuan, sesiapa boleh tertarik. :D Sikap yang digemari ramai tau. Oke tu je, bai.


4 comments:

  1. hemoh3...dah bau nasik minyak la kat sini...

    ReplyDelete
  2. yang last sekali tu, susah dah nak cari ciri macam tu. hehehehe.

    ReplyDelete
  3. @sofie adie : haha...bau ja...masih jauh tuu maknanya.

    ReplyDelete
  4. @Anis Ifham : betul...kalau ada syukur sangat...hihi

    ReplyDelete

Aku bukanlah yang sempurna
Terima Kasih